Hur räknar ni ut priset?

Vi lägger alltid en fast offert. Priset räknas ut i enlighet med det webbformulär som vi gärna ser att ni fyller i. Vi tar alltså inte betalt per timme.

Vad ska man förbereda innan ni kommer?

Som privatperson är det bra om ni har plockat bort alla saker från fönsterbrädorna och alla hängande föremål så som lampor och prydnadssaker. Gardiner kan i de allra flesta fallen hänga kvar. Rullgardiner som även i upprullat läge hindrar fönstren att öppnas ska vara nedskruvade eller så ska ni informera oss om att det inte går att öppna dessa fönster. Alla fönster ska kunna öppnas utan våld, om fönstren är för tröga hoppar vi över dem. Eventuella fönsterskador ska meddelas oss innan vi startar vårt arbete. Vi räknar med att alla fönster har egen bärighet för att öppnas, meddela oss om så inte är fallet. 

Mer information finns här

Kommer ni på uppgjord tid?

Vi svarar med att konstatera att vi själva är förvånade över vilken exakt ankomsttid vi brukar ha.

Däremot måste man räkna med den akademiska kvarten hit och dit i och med att vi utför jobb på en rad olika ställen under en arbetsdag och oväntade problem uppstår då och då. Men under alla omständigheter lyckas vi ändå anlända i tid till de flesta kunder. Om vi skulle bli försenade meddelar vi detta, främst med ett sms eller i annat fall via mail.

Vilken tid på året är den bästa tiden att putsa fönstren?

Ett generellt svar är att det inte spelar någon roll. Alla tider har sina för- och nackdelar. Putsar du de t.ex. tidigt på våren kan du njuta av rena fönster hela våren och försommaren.

Vi rekommenderar fönsterputs två gånger per år för att alltid ha ett fräscht intryck.
Om man har fyra sidor per fönster så kanske man skulle kunna nöja sig med in- och utsida på t.ex. på hösten.

Alla kan väl putsa fönster? Jag tar första bästa städföretag.

Du har helt rätt, alla kan putsa fönster. Frågan är bara vilket resultat du vill ha?
Vill ja upplåta mitt hem ibland många gånger längre tid än vad en yrkesman på fönsterputs tar i anspråk?
Vill jag betala mer för städföretagets tjänst för fönsterputs än till ett fönsterputsföretag som löser uppgiften fortare och effektivare.
Vill jag att säkerhetsrutiner och alla specialredskap tillhandahålls, för att även de lite svårare fönstren skall nås?
Med detta sagt innebär det inte att alla städföretag inte kan erbjuda bra fönsterputs, en del större företag har till och med anställda som bara ägnar sig åt fönsterputsning av hög klass.

Vad har ni i vattnet när ni putsar?

Det är superhemligt, men ni får gärna tjuvkika när vi kommer på besök 🙂

Varför har ni ha så lång väntetid ibland?

Vi rekommenderar att boka så tidigt så möjligt så att ni vet att vi kommer den tiden ni vill ha putsat.

Att vi ibland kan ha en månads kö är ju något som borgar för att våra tjänster är populära och att det är många kunder som bokar fönsterputs återkommande år efter år.

Ett fel många gör är att när de hör att det är tre veckors väntetid så avvaktar de med att boka och meddelar i samma veva att  “vi återkommer”, sen går det några veckor och så hör de av sig igen och frågar om tider, och då kanske vi har fyra veckors väntetid. Så vi rekommenderar att beställa på en gång fast det kan vara någon veckas väntan, så ni istället slipper vänta i kanske ett par månader från det att ni hörde av er första gången.

En enkel lösning hade varit att vi anställde mer personal, och det gör vi också i takt med att vi hittar kvalificerad arbetskraft.

En mås sket på mitt fönster, precis efter ni vart här. Har ni garantier?

Det är vårt levebröd att omständigheter smutsar ner era rutor.
Men maila oss så fixar vi det utan extra kostnad, i fall ni bor i vårt närliggande upptagningsområde.

Varför svarar ni inte i telefon?

Vi gör allt för att kunna svara om du inte ringer från dolt nummer. Vi ringer alltid upp så snart vi kan för att återkoppla.  Se det som så att vi är ett populärt alternativ för att få fönstren rena och därigenom blir det svårt för oss att alltid vara tillgängliga.

Det är faktiskt så att vi har svarat i telefon från jordens alla hörn. Vi har bokat in kunder och hjälpt er från Nordkap, Yellowstone National Park och precis utanför kärnreaktorn i Tjernobyl. Det är vad vi kallar tillgänglighet och att det alltid är någon ”at the office”

Att maila eller sms:a oss brukar för övrigt vara det absolut snabbaste sättet att få en tid och ett fast pris.

RUT, får jag också använda det?

Med all säkerhet har du tillgång till det. Det enda kravet är att du på något sätt uppbär  svensk lön, pension eller bidrag. Dessutom måste du betalat mer skatt än du använder i ruttjänster. En sak till, max beloppet är 25.000 kr per år, men detta räcker till att putsa din lägenhet cirka 50 gånger eller din villa 30 gånger per år.

Vanlig puts, byggputs eller avflyttningsputs?

Begreppet ”vanlig puts” hos oss är en putsning där era fönster är rengjorda med jämna mellanrum och där vi bara behöver putsa med våra vanliga medel och fönsterputsverktyg.
För byggputs och avflyttningsputs gäller andra priser, oftast  25-100 % beroende på förutsättning.

Om olyckan är framme, har ni försäkring?

Ja vi är försäkrade upp till 10 miljoner i Trygg Hansa. Men för att minska olycksrisken vill vi gärna att ni ser över behoven av att skydda era dyrbara saker.

Vi kommer att under alla omständigheter vara försiktiga för att minska olycksrisken, men vi vill gärna att ni ser över detta:

Prydnadssaker som är gömda bakom gardinerna, taklampor som hänger i fönstrets öppningsyta och saker som hänger i fönstret så som lampor och glasänglar ska tas ner, detta tar vi inte ansvar för.

Persienner som ramlar ut utan att vi vart oförsiktiga tar vi ej ansvar för, meddela i fall persiennerna bara hänger löst i fönstren. Vi ersätter heller inte gamla och utslitna persienner i fall de går sönder vid normal användning.

Alla möbler som hindrar framkomlighet ska flyttas så att vi kommer fram till fönstret. Sladdar och datorer ska vara säkrade på arbetsytan framför fönstret så att inget åker i backen. Om soffor och sängar står framför fönstret är det okej för vår del, så länge det är okej för er, att gå upp i dem. Vi tar så klart av oss skorna och försöker att i rimligaste grad täcka tyger så att vi inte sölar ner. Har ni någon dyrare eller känsligare möbel i närheten så informera om det, så särskild hänsyn kan tas. Se till att fönster kan öppnas utan att skära eller repa möblerna.

Sprickor i fönsterrutorna ska meddelas innan vi startar, vi öppnar och putsar inte sådana fönster.

Meddela även om fönstren är nymålade då det kan vara besvärligt att öppna dem. Ni får själv skära upp målarfärgen, annars tar vi ut en extra avgift för den mertid detta arbete innebär.

Gamla fönster som riskerar spricka när vi öppnar dem ska ni informera om innan vi startar arbetet då vi ej ersätter gamla fönsters glasrutor. Detta gäller även om gångjärnen inte är bäriga för att öppna utan risk för sprickor i glaset.

Mitt rutavdrag är slut, kan jag ta det på brorsan?

Rent teoretiskt skulle det gå, med små chanser att bli upptäckt.

Men vi jobbar helt efter tesen att ärlighet varar längst, så därför kommer vi inte att åta oss det jobbet. Vi resonerar som så att om vi kan tänka oss att vara oärliga mot staten så kan vi också tänka oss att lura er, och ett sånt rykte vill vi inte ha.

Ni ska känna er helt övertygade om att vi är att lita på.

Vad kan man begära för nivå på ert arbete?

En mycket hög nivå är vårt svar.

Ingen kommer att komma hem till dig eller till din arbetsplats utan att ha genomgått ett test för att säkerhetsställa att de utför jobbet på ett professionellt sätt. Med ett professionellt sätt menar vi fönsterputsare som behärskar den höga nivå på kunnande och den fart som vi eftersträvar. Vi jobbar alltid efter att kunden ska få sina fönster rena på ett säkert sätt, med ett bra resultat och med ett bemötande som återspeglar vår sociala kompetens. Man brukar säga att det tar cirka tolv månaders putsande för att komma upp till den nivån. Det bästa sättet du kan kontrollera deras professionalism på är om du blir imponerad av deras snabba och metodiska utförande.

Privatabonnemang

Skicka ett mail om du är intresserad av ett privatabonnemang.

Inglasat uterum, kan ni komma och bara putsa det?

Självklart fixar vi det. Priset för detta brukar hamna på vårt minimumpris 450 kr inkl. moms efter rut-avdraget.

Varför ser mina fönster repiga ut?

Vi använder aldrig redskap som kan repa era fönster. Vi jobbar efter metoden att lösa upp smutsen med hjälp av vatten och kem och därtill bearbeta fönstret med en mjuk muff.

Om ni upplever att glaset är repigt efter att vi har varit hos er så beror det troligen på att reporna syns bättre nu när glaset är rent. Lågt solljus kan också förstärka den upplevelsen.

Om man däremot har fönster som man önskar att vi ska skrapa så gör vi det i så fall på er begäran. Vi kan konstens alla regler när det gäller att använda rakblad på fönsterytor utan att tillfoga repor, men vi kan inte garantera detta till hundra procent. Ibland kan kunden tycka att det finns befogade skäl till att skrapa fönstren t.ex. efter målningsarbeten när det kan ha uppkommit målarstänk eller liknande på rutorna. I dessa fall åtgärdar vi detta men på er uttryckliga begäran. Vi kommer att vara försiktiga men avsäger oss ansvaret i fall någon repa skulle uppstå.

Varför ser inte mina fönster nya ut, fast ni varit här och gjort dom rena?

Detta beror troligen framför allt på att dina fönster inte är nya och att de då inte heller är helt utan anmärkning.

Vi brukar säga att man ska kolla ut genom fönstret på den utsikt som finns utanför ,inte fokusera på själva glasrutan. Glasrutan kommer alltid att ha mikroskopiska prickar och damm som kommer synas framför allt vid låg vår och höstsol. Man kan dessutom alltid hitta något att anmärka på om det är det man är ute efter, vi brukar likna det vid att ge ut en morgontidning utan ett enda grammatiskt fel eller helt utan felstavningar.

Är det inte krångligt det där rut-avdraget?

Kan du betala en räkning kan du använda dig av rut-avdraget. Saken är den att det är vi som har det adiministrativa ansvaret gentemot skatteverket, du är färdig när du har betalat fakturan på halva det faktiska belopp av vad det egentligen kostar.

När vi gjort avdraget hos Skatteverket kommer ni få en bekräftelse på posten av Skatteverket som ett bevis på att allt står rätt till.

Utför ni arbeten med hjälp utav Rope Access?

Vi lämnar gärna offert på det. Gör en förfrågan i kontaktformuläret och beskriv din fastighet.

Utför ni andra sysslor med?

Ja det gör vi. Förutom allehanda fönstervård så har många kunder efterfrågat andra tjänster som vi har samlat under denna sida PrFastighetsservice. Samma engagemang hittar ni där.

Har ni tillstånd att köra Skylift?

Ja, vi har utbildning och tillstånd på de flesta liftar och plattformar.

Varför lägger ni på en fakturaavgift, fy skäms!

Att skicka en faktura med papper är idag en utdöende metod som vi inte gärna använder oss utav. Vi skickar helst fakturorna via mail. Detta har dessutom bra miljöeffekter.

Om vi ändå måste skicka en faktura via post kostar det oss cirka 7 kr i material och portokostnader och därtill kommer allt adiministrativa arbetet som det kräver. Priset på 25 kr tenderar därför i slutändan att vara en billig kostnad.

Följer ni GDPR?

Svar ja, mer information hittar ni här